ЗАЯВА ОПОРИ щодо якнайшвидшого голосування у першому читанні законопроекту №2966 ЗАЯВА щодо якнайшвидшого голосування у першому читанні законопроекту «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» (далі – «законопроект № 2966»).

Історія довкола цього необхідного законопроекту розтягнулася у часі майже на рік. НКРЕКП було засновано у вересні 2014 року Указом Президента шляхом злиття двох існуючих регуляторних органів – Національної комісії регулювання електроенергетики (НКРЕ) та Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг (НКДРКП).

Кабінет міністрів України (КМУ) подав законопроект № 2966 від імені Міністерства енергетики та вугільної промисловості (Міністерство) до Верховної Ради України 28 травня 2015 р. У його основі – законодавчі розробки та результати обговорень між учасниками процесу, зокрема між Міністерством і НКРЕКП.

Дві альтернативні версії законопроекту – № 2966-1 і № 2966-2 – також подали народні депутати А. В. Мартовицький та Ю. В. Левченко, 29 травня і 2 червня 2015 року відповідно. З того часу ці три законопроекти були частково узгоджені і зведені до версії законопроекту від 15 липня 2015 р.

27 січня 2016 року Верховна Рада України повернула законопроект № 2966 на доопрацювання перед повторним першим читанням. Наразі, станом на березень 2016 року, цей законопроект допрацьовано парламентськими комітетами. Як запевнила група народних депутатів у ході круглого столу в УКМЦ, зараз законопроект про НКРЕКП, створений депутатами та експертами як альтернативний урядовому, підтримав профільний комітет Верховної Ради та запропонував для ухвалення у першому читанні.

Громадянська мережа ОПОРА оцінює нову версію законопроекту №2966-д як значно досконалішу, аніж попередній документ. Зокрема, одним із дискусійних питань т. зв. урядового законопроекту залишалося створення номінаційної комісії, яка обиратиме членів НКРЕКП. У новій версії законопроекту досягнуто компромісу щодо складу конкурсної комісії: 5 її членів обираються у Верховній Раді – трьох представників делегує комітет з питань палива і енергетики, двох – комітет, до предмету відання якого належить житлово-комунальне господарство.

Окрім того, ми високо оцінюємо увагу в новій версії законопроекту до публічності та прозорості діяльності Нацрегулятора, особливо щодо рішень, які стосуються встановлення тарифів та інвестиційних програм в регіонах. Якщо наразі всі подібні питання НКРЕКП вирішує у столиці, то за новим законопроектом комісія повинна делегувати своїх представників у той населений пункт, де пропонується встановити зміни рішенням Нацкомісії – для громадського обговорення. Варто відзначити і те, що парламентський законопроект зобов’язує Нацкомісію публічно обговорювати всі письмові зауваження та пропозиції щодо своїх рішень, а також публікувати ці зауваження на сайті.

Водночас, у законопроекті лишається ряд дискусійних положень, які в майбутньому можуть дещо ускладнити процес громадського сприйняття Нацкомісії. Йдеться, зокрема, про питання ротації діючих членів НКРЕКП, яке пропонується розтягнути в часі на 2016-2018 роки.

З огляду на це, Громадянська мережа ОПОРА закликає депутатів Верховної Ради якнайшвидше проголосувати у першому читанні законопроект «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг», допрацювавши ряд спірних питань до другого читання.

Громадянська мережа ОПОРА