Угоди між Урядом і органами місцевого самоврядування про розподіл повноважень неможливі, бо незаконні, - Мінрегіон

Останнім часом почастішали звернення до Мінрегіону з проханням надати роз’яснення щодо можливості розподілу повноважень між Кабінетом Міністрів України та органами місцевого самоврядування шляхом укладення «спеціальної угоди».

Повідомляємо, що відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Основний Закон не передбачає правового регулювання розмежування функцій, повноважень і компетенції органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб на підставі угоди, чи будь-якої іншої форми права (звичаю, адміністративного чи судового прецеденту), окрім Конституції та законів України.

До того ж, сутнісною ознакою договірних відносин є формальна рівність сторін і їхня повна відповідальність по умовам договору. Проте, поставити знак рівності у правосуб’єктності Уряду, місцевих державних адміністрацій і обласних рад як рівних сторін публічного договору неможливо.

Викликає питання і механізм відповідальності Уряду перед обласною радою (чи навпаки) за порушення умов угоди (договору), оскільки Конституція та закони України не визначають підстав, механізм, форм і методів такої правової відповідальності, санкцій сторін за невиконання такого договору, суб’єктів судового чи арбітражного спору щодо порушення договірних зобов’язань між Урядом і конкретною обласною радою.

Отже, можна зробити висновок, що пропозиція про укладення договорів про розподіл повноважень між Урядом, обласними державними адміністраціями та обласними радами суперечить Конституції та законам України «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про Кабінет Міністрів України», «Про місцеві державні адміністрації» тощо.